Hoe kun je werken met een chronische ziekte?

Het kan erg lastig zijn om te werken met een chronische ziekte; werken kost energie, wat je misschien niet hebt, het kan zijn dat je ervoor moet reizen, wat wederom energie kost, en het samenwerken met collega’s kan veel van je eisen. Buiten het werk moet je ook nog je huishouden bijhouden, boodschappen doen, je sociale contacten onderhouden, tijd aan je hobbies spenderen, eventueel sporten, en (niet onbelangrijk) uitrusten. Klinkt als een moeilijke opgave voor een chronisch zieke. Toch is het erg fijn om jezelf te kunnen onderhouden, zelfstandig te kunnen zijn, door middel van werken.

Ik heb zelf 40 uur per week gewerkt, wat soms bijna onmogelijk voor me was, en zit momenteel op 36 uur. Sinds ik iets minder werk en mijn lichaam flink heb aangepakt, waarover ik meer vertel in andere artikelen op deze website, is werken veel beter vol te houden voor me. Hieronder zijn enkele manieren om werken met een chronische ziekte gemakkelijker en behapbaarder te maken, zodat je het kunt inrichten op jouw manier en daardoor beter kunt volhouden.



1. Werk vanuit thuis

Werken kan al vermoeiend zijn doordat je veel met andere mensen moet schakelen. Zorg daarom dat je vanuit thuis kunt werken, al is het maar af en toe, en niet elke dag. Thuis heb je meer rust en zit je in je eigen, vertrouwde omgeving. Als er weinig tot geen mensen om je heen zijn, kun je je waarschijnlijk beter concentreren op je werk. Vanuit thuis werken, zorgt er ook voor dat je tussendoor wat makkelijker (extra) pauze kunt nemen. En tot slot hoef je niet te reizen als je vanuit thuis werkt, wat weer energie kan schelen. Bovendien bespaar je tijd op het einde van je dag, waardoor je wat meer tijd voor andere dingen overhoudt.

Ik heb zelf een baan waarbij ik alles online doe, waardoor ik in principe altijd thuis kan werken als ik wil. Het heeft me verschillende jaren, bedrijven, en functies gekost om op dit punt te komen, maar het is de moeite waard. Ik heb ook ooit bij een bedrijf gewerkt waarbij iedereen in een grote ruimte bij elkaar zat. Dit kostte me erg veel energie, überhaupt om er te zijn, en dan moest ik ook nog werk verzetten. Momenteel werk ik niet vaak thuis, maar als ik me wat minder goed voel of moe ben, wil het nog wel eens voorkomen dat ik gewoon thuis aan de computer ga zitten. Het is prettig om de mogelijkheid te hebben, maar het is uiteraard aan jezelf of je er ook gebruik van maakt.

2. Regel flexibele uren

Regel flexibele uren met je werkgever
Regel flexibele uren met je werkgever

Probeer een werkgever te zoeken waarbij je flexibel kunt zijn met uren, of controleer bij je huidige werkgever in hoeverre je flexibel mag zijn met je uren. Als je je eigen uren in kunt delen, kun je makkelijker rekening houden met hoe je je voelt of hoe het met je gaat op een willekeurige werkdag. Als het op een dag goed met je gaat, dan kun je wat meer uren werken. Als je een slechte dag hebt, dan werk je simpelweg wat minder uren. Zolang je maar tot het aantal uren komt waarvoor je bent aangenomen.

Ik ben een ochtendmens en sta doorgaans vroeg op. Ik begin dan ook vroeg met werken, waardoor ik ook op tijd weer kan stoppen, zodat ik nog een deel van de middag en een groot deel van de avond heb. Sinds ik gestopt ben met mijn medicijnen ben ik wat meer moe, dus nu slaap ik ‘s ochtends wat langer en begin ik later met werken, waardoor ik de dag alsnog vol hou en ook nog wat energie over heb voor ‘s avonds. Mijn werkgever vindt dit prima en moedigt het zelfs aan, omdat een fitte werknemer veel beter werk aflevert.

3. Zoek werk dichtbij huis

Het is niet voor iedereen mogelijk, maar als je kunt, probeer dicht bij huis te werken. Als je dichtbij huis werkt, dan hoef je niet te reizen, wat erg veel energie kan schelen. En andersom: als je dichtbij huis werkt, dan kun je makkelijker naar huis als het even niet goed gaat. Verder kun je ook simpelweg thuis beginnen met werken indien mogelijk, en later alsnog naar je werk gaan als je je wat beter voelt.

Voorkom dat je veel moet reizen voor werk
Voorkom dat je veel moet reizen voor werk

Persoonlijk vind ik reizen doodvermoeiend, en ik heb er aardig wat ervaring mee. Toen ik studeerde, heb ik twee keer stage gelopen in Amsterdam. Ik was ‘s ochtends om half 7 de deur uit, en was ‘s avonds rond half 8 weer thuis. Mits de treinen op tijd reden. Dat was doodvermoeiend. Ik heb destijds besloten om voor werk nooit zo ver te reizen, en dat is ook altijd gelukt. Ik kies altijd werk op fietsafstand of soms zelfs loopafstand. Het liefst werk ik op fietsafstand, zodat ik standaard enige beweging heb op een werkdag.

4. Maak afspraken met je werkgever

Je bent niet verplicht om je ziekte bekend te maken bij je werkgever of je collega’s, maar het kan je helpen in je dagelijkse werkzaamheden. Als je aangeeft wat er met je aan de hand is en vooral waar je tegenaan loopt, dan kun je andere onderwerpen meer bespreekbaar maken. Zo kun je afspraken gaan maken over je uren, thuiswerken, extra pauzes nemen, en meer. Op die manier kun je je baan beter inrichten naar jouw behoeften en situatie. De meeste werkgevers staan hiervoor open; zolang je eerlijk bent en geen misbruik maakt van de afspraken die zijn gemaakt.

Ik heb zelf een werkgever bij wie ik vrij flexibel kan zijn. Ik heb niet per se afspraken moeten maken, maar mijn directe collega’s weten van mijn astma, en weten ook dat er niet per se iets aan de hand is als ik een keer wat later op kantoor ben. Ze hebben er ook totaal geen problemen mee als ik vanuit thuis werk; dat is zelfs zeer normaal bij het bedrijf waar ik werk. Daarnaast kan ik relatief vrij omgaan met mijn uren; op sommige dagen werk ik een uur korter, omdat ik wat minder energie heb, en op een andere dag haal ik dat uur dan weer in. Met 36 uur is het wat lastiger, maar als je bijvoorbeeld rond de 24 uur per week of minder werkt, dan is dat vaak iets handiger in te plannen.



Tot slot: voorbereiden op werk

Als je momenteel zonder werk zit en graag aan de slag wilt gaan, dan kun je ook al veel vanuit thuis doen. Via internet kun je uiteraard solliciteren op functies, maar je kunt je ook inlezen op onderwerpen, functies, en bedrijven waar je zou willen werken. Verder zijn er ook manieren om online cursussen te doen of boeken te downloaden of te kopen om jezelf meer op te leiden voor een specifieke functie.

Ik doe zelf regelmatig online cursussen via Coursera.org (in het Engels), die ik op mijn eigen tempo kan volgen. Verder lees ik veel over onderwerpen die me interesseren of die over mijn vakgebied gaan. En wat je ook altijd nog kunt doen: je eigen website of bedrijf opzetten en helemaal alles op je eigen tempo doen!

Volg en like ChronischBeter.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *